Ny information 2016

Vem gör vad:

Saltkällan, Kleva och Vågsäter:                

Magnus Andersson                                           070 762 8863           magnus.andersson@vastvatten.se        

Håkan Ekelund                                                      070 314 4490           ha.kleva@yahoo.se

 

Skälleröd/Kaserna, Järmunderöd   

Ödsmål och Valbo-Ryr:        

Anette Berglund                                                070 365 6499           anette.torrud@gmail.com

Lennart Lindbäck                                               070 790 7420           lennart.lindback.holmen@gmail.com

Vi svarar på allmänna frågor, beställer tjänster, utsättning och nyanslutning.

 

Underhållsavtal med ElTel.

Valbo-Ryr Kleva fiberförening har slutit underhållsavtal med ElTel.

Blir det driftavbrott  eller om vi behöver hjälp med vårt nät är det dem vi anlitar. Det är Magnus, Håkan, Anette och Lennart som avropar tjänster.

Vi har valt en mellannivå på servicegrad. Det innebär att de har en inställelsetid på 8 tim.

Vi blir debiterade för minst 3 timmar/utryckning.

TAXA:            Vardag          7.30 – 18.00                        500 kr/tim + moms

                      Vardag          6.30 – 07.30                        + 35 %

                      Vardag          18.00 – 22.00                      + 35 %

                      Övrig tid                                                  + 70 %

                      Materialkostnader tillkommer.

Tycker vi fått en hygglig beredskap till ett rimligt pris till . Vi skall ändå vara varsamma med föreningens pengar. Därför får försöka styra till dagtid vardag, men allt beror på fel.

Samma taxa gäller för kabelutsättning. Vid enklare fall kommer styrelsen fortfarande utföra kabelanvisning. Vi har beslutat att ersättning utgår med 300 kr/gång till den som åker ut.

 

Enkel felsökning i bostaden vid problem:

Dra ur elen till alla boxar (mediaomvandlare, rauter och TV).

Koppla sen in fiberomvandlare, därefter rauter och till sist TV-boxar.

Är det fortfarande problem, finns det på rautern ett litet hål där det står” reset”.

Stick in nål eller dyl. så återställs rautern.

Kommer det inte igång efter detta – ring TELIA på 90200.

Vi från fiberföreingen kan ringa om det är ett allmänt fel som drabbar alla. Adam mob. 070 1 652952 kan ta kontakt med dem. 

 

 

Nyanslutning:

Kostnader:   Medlemskap i fiberföreningen: 18 500 kr

                      Årsavgift till föreningen, fn 250 kr

Utredningskostnad – kostnadsförslag som ElTel tar fram 4 990 kr. Detta oavsett om man väljer att ansluta sig eller ej. Dock har man  projekteringen klar och de åker ut och fysiskt och rekognoserar. Däremot tillkommer grävning, ev tryckning under vägar/åar, arbete med slang, fiberblåsning och svetsnig. Samt det material som åtgår. Detta betalas av den nyanslutne. Kan man samordna med grannar, kan man få ner kostnaderna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>